Hluwhluwe

1 november 2014 - Hluhluwe, Zuid-Afrika

Op dit moment zit ik lekker op een grote sofa in onze Guesthouse nabij Piet Retief, lekker bijkomen van ons verblijf in het dorp Nopondo, gelegen op 1 km. afstand van de ingang van het Hluhluwe-Umfolozi park. Onze gastheren zijn van oorsprong van duitse afkomst, dus je kan je misschien iets voorstellen hoe perfekt alles hier voor elkaar is! Het landschap doet ook wel een beetje aan als Sauerland, dus dat past wel.

Zoals Romy al schreef vertrokken wij vroeg in de middag richting Hluhluwe omdat we goed op tijd aan wilden komen op ons verblijf aldaar. Het was maar goed dat we dat gedaan hebben, want het viel nog niet mee om het te vinden, lastig als er geen straatnamen meer zijn, alleen maar zandwegen en paden. Met wat vragen aan de kinderen die overal rondlopen hebben we het uiteindelijk toch gevonden en werden we hartelijk welkom geheten door onze gastheer bij de familie Ndaka. Eén van de rondavels (onze ronde slaapkamer) beschikte over douche en toilet, één over een buitendouche en één was alleen een slaapruimte, op het hele terrein maar één wastafel, erg primitief dus. Bovendien was er de helft van de tijd geen water, dus het douchen ging meestal niet door.......

We hebben meteen kennis gemaakt met Lindi, onze gids, en Mduh, de "chefkok" (die ons gezien de omstandigheden telkens een geweldig maal wist voor te schotelen!) en alvast een kleine wandeling in de omgeving gemaakt, prachtig uitzicht op het park en op alle huizen die in het dorp lagen. Het dorp moet je je dan voorstellen met allerlei kleine vrijstaande nederzettinkjes van wat rondavels en soms een vierkant huisje met wat grond eromheen, waar de mensen dan wonen. Geiten en koeien lopen overal los rond en gaan 's avonds terug naar de eigenaar.

De afgelopen 2 dagen hebben we zeer veel indrukken opgedaan, onder andere van het prachtige park waar we leeuwen, olifanten, neushoorns, krokodillen, zebra's, giraffen, allerlei bokken en antilopen, varkens (hakuna matata!) gezien hebben, vaak van zeer dichtbij, soms op afstand echt geweldig mooi!

De "village walk" die we gehad hebben was ook zeer indrukwekkend, wat een vriendelijke en vrolijke mensen zijn de Zulu's, maar wat staan ze ook ver van ons af met al hun gebruiken en rituelen en de manier waarop zij nog leven! De mensen die wij ontmoet hebben zijn wel zeer gedreven om het leven in Zuid-Afrika ook voor de Zulu's beter te maken, hun grondregels daarbij zijn respect en vertrouwen. Verder zien zij de volgende problemen (wat zij overigens "challenges" oftewel "uitdagingen" willen noemen):

- scholing

- armoede

- Aids / HIV

In het dorp waar wij waren ging 90% van de kinderen naar de lagere school, de helft daarvan ging verder op de middelbare school (veroorzaakt door het ontbreken van lagere middelbare opleidingen).

De conclusie van ons allen is dat wij het allemaal heel indrukwekkend vonden en het niet hadden willen missen, maar dat we ons niet op ons gemak hebben gevoeld bij de Zulu's en dit werd niet veroorzaakt door het primitieve onderkomen..........

Nadat we vanmorgen na ons ontbijt nog een voorstelling van Zulu-dansers/zangers hebben gehad, en een kerkdienst bezocht hebben (wat werd er prachtig gezongen) waren we allemaal blij dat we naar ons volgende adres gingen!

Ik vergeet nog te vermelden dat veel mensen in Kwazulu-Natal erg verdrietig zijn over de dood van de keeper van het nationale elftal. Gisteren tijdens onze tocht in het park gingen we ergens koffie drinken, alle TV's stonden aan met daarop de herdenkingsdienst voor de keeper, iedereen was doodstil aan het kijken.