Durban, Umlangha en aankomst in St. Lucia

29 oktober 2014 - St Lucia, Zuid-Afrika

Gisterenavond zijn we aangekomen in Umlangha, daar hebben we 1 nacht geslapen. Henk, Thea en oma zijn daar uit eten geweest. Ondertussen gingen Anne, Ivar, Stephen en ik een Night tour maken door Durban. De broer van onze "reisorganisator" Deon, genaamd Martin, is daar politie agent. Hij wist veel te vertellen over de gang van zaken in de arme wijken in Durban. We hebben verschillende sloppenwijken en townships gezien.Soms gingen we stilstaan met de auto, lampen uit en deuren op slot. Als we dan weer reden, voelden we de spanning en iedereen keek ons aan. Vonden het best eng om met z'n allen iedereen zo aan te staren vanuit de auto. In de townships leven mensen soms met 6 of 8 personen in 1 ruimte van 3 bij 4 meter. Geen warm water, douches en wc's worden met honderden anderen gedeeld. Ook slapen veel daklozen in hele rijen op straat. De sloppenwijk waar voornamelijk Nigerianen zijn, is het gevaarlijkst. Drugsgebruik, verkrachting en moord zijn daar aan de orde van de dag. Erg schokkend, maar helaas wel de realiteit voor een heel veel mensen in onder andere Durban. Het township wat we hier hebben gezien, is een van de grootste van Zuid Afrika. Er wonen ruim 1 miljoen mensen in die ene wijk.

Ook vertelde Martin over de townships die volledig opgeruimd zijn in verband met het WK voetbal in 2010. Deze mensen zijn verplaatst naar nog kleinere woonruimten, met de belofte dat ze daar maximaal 6 maanden zouden wonen. Ze wonen er nog steeds. Door veel te rellen krijgen sommigen betere woningen. Omdat ze willen voorkomen dat er nieuwe mensen in hun oude 'woningen' worden 'gedumpt', breken ze zelf de muren af zodat de woningen ook volgens de regering onbewoonbaar worden.

Vandaag uit Umlangha weggereden richting Richards bay, waar George en Anthea Sokolewicz wonen. ZIj hebben een aantal jaren in Ede gewoond en zijn bevriend met oma. Hier hebben Henk, Thea en oma met hen geluncht, wij werden op het strand gedropt met Obo de golden retriever. Heerlijk gezond en gezwommen, prachtig strand.

Daarna doorgereden naar St. Lucia, hier gaan we de komende 2 nachten slapen. We hebben vanmiddag een crocodile en hippo tour gedaan op een boot. We hebben veel hippo's, oftewel nijlpaarden gezien. Helaas maar 1 krokodil gezien. Omdat we nog meer nijlpaarden wilden zien, waagden we ons in onze 2 huurauto's op de weg vanavond. Er was ons namelijk verteld dat de nijlpaarden 's avonds in de straten kunnen lopen en soms zelfs water uit het zwembad voor het appartement komen drinken. Klonk ongeloofwaardig, maar.. TIjdens ons avontuur in het avonduur hebben we maar liefst 3 keer 2 nijlpaarden gezien!! Stoken zo de weg over. Ongelofelijk. We hebben bewijsmateriaal. Morgenavond gaan we weer op pad met de auto's, wat spannend!!

1. Carla:
    29 oktober 2014
    Mooie verhalen weer.....goed uitkijken daar dus...morgen weer op pad..veel plezier!
  2. Ineke:
    30 oktober 2014
    Ik zit hier heerlijk op jou bedje Anne en voel mij veiliger dan jullie zo te horen, maar een beetje avontuur hoort er wel bij. Groetjes en veel plezier, jullie laatste week gaat in!!!!!